Thursday, June 7, 2012

Pekerja Malaysia "MATA DUITAN"

tadi baca suratkhabar berita harian..
terdapat artikel yang menarik minat kite untuk dibaca..
"pekerja malaysia mata duitan"

"tiga daripada lima pekerja di malaysia atau 62% menganggap gaji yang baik adalah lebih penting berbanding kepuasan bekerja"

sapa setuju.. kite..#angkattgnsmbillambai2tandasetuju
kat malaysia ni..
apa yang x mahal..
semua mahal..
macamanalah orang x nak gaji besar..
kos sara hidup kat malaysia ni tinggikan..
nak kawen pun perlu belanja besar..

tp kite x nafikanlah..
kalau gaji besar.. tp kite x puashati dgn kerja/tmpt kerja..
faktor nak berhenti kerja adalah luas..
kerja mcmana besar pun gaji..
kalau kau dah x suka boss @ pekerja lain..
kat kepala kau tiap2 pagi datang kerja mesti rase nak benti jer..

buat kerja tu x kena.. buat kerja ni x kena..
nampak orang ni kau rase x suka..
nampak orang tu kau rase benci..
environment kerja mesti nak baik..
baru kite puas hati nak kerja..
gaji kecik pun kite rase syukur..

bagi gaji besar pun kalau hati dah benci kat opis..
last2 mesti benti kerja..
x de kepuasan dalam kerja..
tu sebablah artikel tu tulis..

"kaji selidik ke atas 405 pekerja di malaysia turut mendapati dua daripada lima (42%) akan berhenti kerja jika tiada ruang untuk pembangunan kerjaya mereka"

kan.. betul tak kite kata..
bila siapa2 rasa dah x suka kat tmpt kerja tu...
mesti hati rase nak benti..
macammana nak ada pembangunan kerjaya..
rasa x guna nak teruskan kerja kat tempat tu..
mulalah nak cari tempat baru..

dulu masa kita kerja swasta..
kite pun macam tu jugak..
kalau kite x suka jer kerja tu..
x suka boss kite ker ..
kite terus berhenti jer..
terus x datang kerja dah..
hantar surat pun x ..
malas nak layan perangai boss tah ape2 tu..

tp bila di fikir2 balik..
yg salah tu ada lah kite sendiri..
macam mana nak ada peningkatan diri kalau tiada teguran..
macammana nak ada pembaikan diri kalau tiada sindiran..

sekarang bila dah kerja tetap di kerajaan..
semua tu kite tolak tepi..
kite anggap itu sebagai satu cabaran hidup..
pengalaman diri..
kalau xde teguran dan sindiran...
macammana nak perbaiki diri..
walaupun kadang2 benci tu ada timbul..
sikit demi sikit.. kite cuba kikis..

kadang2 kite x nampak apa yang tersirat dalam diri kite sendiri..
kite rasa kite perfect.. bagus..
tapi hakikatnya..
orang lain lebih nampak diri kite dari kite sendiri..
itu sebablah.. ada orang kata..
orang lain adalah cerminan diri kita..
dorang lebih nampak macamana diri kita..

korang rasa macamana pulak?






1 comment:

  1. kherol jemil ensemJune 21, 2012 at 1:05 AM

    wakakaaka...hakkk tuiihhh...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...